lauantai 22. lokakuuta 2011

Dubai

Tiistai

Saavuttiin Dubaihin joskus iltapäivällä, oiskohan kello ollu neljä tai jotain semmosta. Oltiin varattu matka Finnmatkojen kautta, ja meillä oli aika kätevä bussikuljetus hotellille. Ei paljoo tarvinu ite huolehtia mistään. Hotellilla purettiin kamoja ja käytiin tsekkaamassa tärkeimmät mestat, eli uima-allas. Syötiin yhdessä hotellin ravintolassa ja mentiin sit loppuillaks tutustumaan lähimaastoon. Meillä oli hotelli Bur Dubain kaupunginosassa. Eka vähän arvelutti että päästäänkö me kävellen mihinkään ainakaan hengissä, kun tota kaupunkia ei tosiaankaan oo suunniteltu jalankulkijoille. Mut ihmeen hyvin tolla alueella pääs kuitenkin liikkumaan, oli siel jopa muutama suojatie! Tohon ainoaan tiistai-päivän kuvaan oon vanginnu sen tärkeimmän bongauksen, eli mäkkärin. Ööö. No ei ees syöty kertaakaan mäkkäris, KFC:s kyl pari kertaa. :D

Keskiviikko

Keskiviikkona heti aamiaisen jälkeen löhöilemään pariks tunniks uima-altaalle. Se oli tommonen aika pieni ja rauhallinen mesta, oikein kiva. Tuol oli aina hyvin tilaa, johtu varmaan siitä kun sesonki on vasta aluillaan. Ilman lämpötila +38 ja veden +29. Ihan riittävästi.

Meien hotellilta pääsi muutamiin paikkoihin jokapäivä ilmaisella bussikuljetuksella. Keskiviikkona käytettiin heti tätä kätevää palvelua hyväksemme ja otettiin suunnaksi maailman isoin ostoskeskus, Dubai Mall. Siel on tarjolla shoppailun (olikos siel jotain yli 1000 liikettä...) lisäks kaikkee muutaki jännittävää, esim. tollanen VALTAVA akvaario, mis ui mm. haita. Sen akvaarion näkee ihan sieltä ostarin puoleltaki, ja se on tosi vaikuttavan näkönen, mut kun ostaa lipun (15/20€) ni pääsee kävelemään tuolta siististä putkesta ja pällistelemään hassuja kaloja ja muita otuksia underwater zoohon. Ja kyl kannatti maksaa, pelkästään jo noiden haikalojen takia, ne kun parveili siellä putken päällä jossain kallionkolossa mihin ei ulkopuolelta nähnyt. Zoon puolella oli myös ihania pingviinejä, niistä en vaan saanu oikein mitään järkeviä kuvia ku ne oli niin nopeita. Päivä meni aika kivasti tuolla ostarilla pyöriessä, se on niin iso että tarvii useemman päivän että sen ehtii kunnolla koluamaan.

Torstai

Torstaina osallistuttiin Finnmatkojen kaupunkikierrokselle. Käytiin tsekkaamassa kaikki tärkeimmät nähtävyydet ja opas kerto Dubain ja arabiemiraattien historiasta ja kulttuurista ja kaikesta mahollisesta. Oli tosi kiva ja kiinnostava kierros, sai aika hyvän yleiskäsityksen siitä kaupungista.

Burj al Arab

Yks semmonen juttu mistä Dubai on tunnettu, on toi "seitsemän tähden" purjehotelli, Burj al Arab. Sinne pääsee vierailulle vaan jos varaa ravintolasta pöydän, ateria ei varmaan oo mistään halvimmasta päästä. Eikä sinne saa mennä shortseissa tai farkuissa, pitää olla fiininä. Ei käyty sit tän lähempänä. :D Jos voitan lotossa tänään sen 7 miljoonaa, ni meen ehkä sit asustelee tonne hetkeks ihan kokemuksen vuoks. Suomalaiseen makuun toi on kuulemma sisustukseltaan vähän turhan överi ja jopa mauton.

Souk Madinat

Souk Madinat oli kiva paikka ihan siinä purjehotellin läheisyydessä. Siellä oli kivoja pikkuputiikkeja ja varsinkin toi kuvan näköalatasanne oli tosi upee paikka. Tossa rannassa on paljon ravintoloita, joita opas lämmölle suosittelikin, näyttää kuulemma upeelta iltasinkin.

Hallitsija-sheikkien kuvia näky jokapuolella kaupunkia. Kuolisin jos Suomes joutuis kattelee Tarja Halosen kuvia kaduilla..

Käytiin tutustumassa myös mauste-, kangas- ja kultasoukkeihin. Osa niistä sijaitsee Bur Dubaissa, ja osa Deiran puolella. Dubainlahden yli Deiran puolelle pääsee kätevästi abra-veneellä. Kyyti makso muistaakseni yhden dirhamin, eli euroissa noin 20 senttiä. Tuolla näki sitä Dubain toista, vanhempaa puolta.

Kaupunkikierroksella käytiin myös sillä Dubain ekalla palmusaarella (nykyään niitä on jo kolme, viimisin vielä rakennusvaiheessa), mutta ei sitä maantasalta oikein hahmottanut. Ois varmaan pitänyt ostaa se helikopterikyyti, niin ois nähny nää saarirakennelmat kunnolla. :D

Perjantai

Hotellin kulkupeli.

Perjantain ohjelmistossa oli jälleen Dubai Mall, päätarkoituksena saada ostettua liput maailman korkeimpaan rakennukseen Burj Khalifaan, joka sijaitsee siinä ihan ostoskeskuksen kupeessa. Liput sinne maksaa 100 dirhamia (20€) per naama, jos siis ostaa lippunsa etukäteen. Jos haluu sisään justhetinyt, on hintakin jo 80€. Sisään sinne pääsee puolen tunnin välein, mut samalle päivälle oli vapaita paikkoja enää vaan illalla. Ostettiin sit lippumme sunnuntaiks.

Karkkikaupassa oli tikkaripuu!

Burj Khalifa on niin korkee, että sitä on vähän haastavaa valokuvata.

Yks vierailun arvonen paikka on Dubai Mallin yhteydessä oleva Souk al Bahar. Siel on kaikkee arabikrääsää hirveet määrät. Varsinkin mun äiti oli näistä tämmösistä mestoista ihan liekeissä.

Perjantai on tuolla pyhäpäivä, ja ihmisiä oli liikkeellä ihan hurjat määrät. Ostoskeskuksessa oli vielä kaiken kukkuraks tolloin joku Kim Kardashianin esiintyminen, eikä käytävässä oikeesti mahtunu liikkumaan sen ihmispaljouden takia. En nähny Kimistä vilaustakaan.

Lauantai

Koska Dubaissa nyt sattuu olemaan aika monta hulppeeta ostoskeskusta, ni lauantaina tutkittiin taas yhtä semmosta. Mall of the Emirates on vähän kauempana, mut taksilla pääs kätevästi. Taksi on muutenki tosi hyvä kulkupeli tuolla, semmosen saa napattua mistä vaan ja tosi nopeesti, ja hinnatkin on kotimaahan verrattuna tosi alhaisia. Mall of the Emiratesin hienous on se, että siellä on sisällä hiihtokeskus. Pitihän se ihme nyt nähdä omin silmin, vaikkei sit mentykään laskemaan. :D Kaikki kamat toppapukua myöten saa vuokrattua, mut pipo ja hanskat pitäs löytyä omasta takaa. Lämpötila tuolla on -3 astetta.

Ihan hirveen montaa tuntia ei tuolla jaksettu pyöriä, käytiin muutamassa kaupassa ja lähettiin takas hotellille uimaan ja ottamaan arskaa. Dubai Mall oli must kivempi paikka kun toi Emirates.

Sunnuntai

Vihdoin koitti jännittävä päivä ja Burj Khalifa! Olin ihan fileissä sinne pääsystä. Se rakennus on 828 metriä korkea ja siis maailman korkein rakennus. Vaikka tossa kaupungissa on PALJON korkeita rakennuksia, on toi ihan överipaljon korkeempi. Kuvissakin toi muut "pilvenpiirtäjät" näyttää ihan mitättömän kokoisilta. Ja kuvat on otettu tornin noin puolivälistä, näköalamestat kun sijaitsee vaatimattomasti kerroksessa 124. Hissimatka tohon kerrokseen ei hirveen kauaa kestänyt, se hissi on ihan supernopee ja korvat menee ihan kunnolla lukkoon.

Maisemat oli tosi hienot, vaikkei sumuisena päivänä ihan hirveen pitkälle nähnytkään. Alimmassa kuvassa näkyy tommosia kaukoputkihässäköitä, joita sai käyttää 25 dirhamia (5€) maksaneella kortilla. Pysty kattoo joko livekuvaa, tai sit paria erilaista tallennettua settiä. Oli hauska kattoo maisemia history-modella, näytti vähän erilaiselta kun nykyään. Kaikki noi korkeet talothan on semiuusia, monet on kohonnu paikoilleen ihan tässä muutaman vuoden sisällä. Ei oo montaa kymmentä vuotta siitä, kun toi kaupunki on ollu lähinnä pelkkää hiekkaa.

Tornivisiitin jälkeen shoppailtiin vielä vähän lisää ja pyörittiin mm. Souk al Baharissa, jossa otin hennatatuoinnin. En tiiä oonko kulkenu vaan silmät kiinni, mut en nähny noita hennapaikkoja missään muualla kun tuolla. Hinta tolle mun kuvalle oli 70 dirhamia, eli 14 euroa. Illan päätteeks katottiin Dubai Fountainin vesishow, joka alkaa päivittäin klo 19. Siellä soi aina joku biisi, ja toi vesi suihkuaa sit sen mukaan. Ja oli muuten hieno!

Maanantai

Viimisenä kokonaisena päivänä käytettiin taas hotellin ilmaista kuljetuspalvelua ja otettiin suunnaksi Jumeira Beach Park. Maanantaisin siellä on naistenpäivä, eli miehet ei pääse alueelle ollenkaan. Pääsymaksu puistoalueelle on 5 dirhamia (1€).

Kauniiseen puistoalueeseen ei sen tarkemmin tutustuttu, suunnattiin suoraan rannalle. Valokuvaaminen ranta-alueella on kielletty, mut otin silti pari kuvaa. Tätä ylläolevaa kuvatessani rantavahti huomas mut ja puhalteli aika vihasena pilliinsä. Mut kattokaa miten hienon näköstä, taivas ja meri oli ihan saman värisiä ja sulautu kauempaa katottuna ihan täysin toisiinsa. Vuokrattiin tuolit ja varjo ja möllötettiin jokunen tunti. Voin kertoo että oli ihan sairaan kuuma. Mut meri oli ihana, vaikkakaan ei ihan hirveen virkistävä ku veden lämpötila oli päälle +30... En oo ihan hirveesti matkustellu, ja tää oliki eka kerta kun pääsin tommoseen turkoosiin, lämpimään mereen pulikoimaan.

En nähny jelly fishejä. :(

Tää rantakisu oli ainoo näkemäni eläin koko viikkona, jos ei lasketa niitä underwater zoon örkkejä.

Keskellä päivää ulkona oli niin hirveen kuuma, ettei kyl yhtään huvittanu hengailla suorassa auringon paisteessa, vaatteet päällä nyt varsinkaan. Onneks kyytiä takas hotellille pysty oottelee ilmastoidussa bussipysäkissä. Kuulostaa ajatuksena ihan överiltä, mut olin kyllä aika onnellinen kun pääsin tonne viileeseen koppiin istumaan kun olin just meinannu paistua.

Rantapäivän jälkeen olin ihan kuitti (ja punainen, jee), mut päikkäreiden jälkeen piti lähtee vielä reippailemaan. Otettiin taksi souk-alueelle ja pyörittiin siellä jokunen tovi. Tehtiin vähän mausteostoksia, oli jännittävää tinkiä kun äiti sanoi aina tarjouksensa suomeksi ja mun piti toimii tulkkina. Hoidin aika pitkälti puhumisen koko viikkona, vaikka mäki oon ihan avuton heti ku pitää puhua jotain muuta kieltä ku suomea. :D Mut kyl me selvittiin silti!

Tiistaina ohjelmistossa ei ollukaan sit enää muuta, ku hetki altaalla (allekirjottanut vaatteet päällä, kun olin jo valmiiks niin kärähtänyt) ja kamojen pakkaus. Huone piti luovuttaa klo 12, ja bussi lentokentälle tuli hakemaan 13:30. Puoltoisttuntia meni vauhdikkaasti hotellin aulassa dataillessa. Loma oli kiva, mut oli myös kivaa tulla kotiin!

Oisin tietty voinu jakaa tän muutamaan osaan, mut pah.

1. mitä mä antaisinkaa et pääsisin just nyt makaamaan tonne rannalle! ihanan näköstä! ja toi kaikki noin ylitseampuva ois hienoo päästä näkemää! oli varmaa kiva reissu :>

2. nnanata: jooo siis kaikessa överiydessään todellaki näkemisen arvonen paikka! ja siitä kiva että voi viettää sekä ranta- että kaupunkilomaa yhes kohtees. :-)